Eksotisk turné på Island

“Island har alltid vært for meg den mytiske, forlokkende øya langt der borte. For meg som svensk har det ingenting med iskrem å gjøre, (Is-land) selv om vi selvfølgelig spiste mye av det. Faktum er at den karrige øya, med sitt særegne språk og kultur, har fascinert meg helt siden jeg leste og ble fortryllet av de islandske eventyrene i Sturlassons Edda.”
En tidligere elev forteller om sin opplevelse i løpet av oppholdet på Island!

Innholdsrik tur

At det å besøke Island skulle bli så innholdsrikt, både når det gjelder medreisende og interessante hendelser, hadde jeg ikke engang drømt om. Vi var en gjeng på åtte elever (+ lærer) som reiste for å besøke kristne (særlig ungdommer) og dele vårt vitnesbyrd om Gud til dem. Jeg er takknemlig for at Gud gav meg denne muligheten til å vitne om Ham for mennesker som kanskje ikke har hørt om Ham. Jeg ser også med takknemlighet på mine medreisende som med sine vitnesbyrd gjorde turen til et uforglemmelig minne for livet.

Bading i varme kilder

Turen begynte dessverre ikke helt lyst. Da flyet landet i Reykjavik, møttes vi ikke av det fantastiske syn som jeg hadde sett for meg. Den karrige sletten var grå og disig, og regnet pisket i ansiktet slik at vi nesten måtte løpe for ikke å bli gjennomvåt. Da vi ankom vår første destinasjon Den blå lagunen, skjønte jeg imidlertid at det var vel verdt en kalddusj. Et naturlig spa med 38 graders vann var avslappende og forfriskende. Og fremfor alt, helt unik med eggelukt og vertikalt regn som peeling i ansiktet! Som en av de mest badeglade var det en drøm å få oppleve, og det fikk meg til å lure på om Gud på en eller annen måte visste om det, kanskje? Jeg har opplevd at Gud noen ganger kan ta seg av de (for andre) mest uvesentlige detaljer i vårt hjerte.

Spennende opplevelse

De påfølgende dagene ble intense, ja både rike og spennende med åndelige møter og lærdommer som jeg vil ta med meg resten av livet. Jeg kan ikke nevne alt vi fikk se og finne på, fordi det ville kunne fylt en bok. Derfor vil jeg gi et lite utvalg av det som gjorde størst inntrykk. Et av de var for meg, som sanger, særlig den fantastisk, vakre, islandske korsangen i Lindakirkja statskirke. Dette er en moderne statskirke fra 2008 som jobber utadrettet gjennom sang og musikk. Jeg kan uten overdrivelse si at det var det vakreste jeg har hørt av korsang. De uvanlige melankolske harmoniene gikk rett inn i hjertet og det hørtes så ubeskrivelig vakkert ut! Jeg fikk en nær- himmel-opplevelse som viste litt av hvordan det vil være i himmelen der vi kan synge for Herren Jesus med klar stemme evigheten lang. Riktig nok fikk jeg også erfare fantastiske naturopplevelser av en veldig unik art som å bade i varme kilder, se fossefall og å brenne meg på lavagass. En annen uforglemmelig opplevelse var da vi besøkte SIK (Islands svar på NLM) og fikk høre en kristen kvinne, Sophia fra Syria, snakke om hvor vanskelige de har det på grunn av krig og terror. Det var hjerteskjærende! Det ble en påminnelse om at det ikke er materielt trygt og organisert overalt, slik som det er her i våre nordiske land. Dette skapte en lengsel hos oss alle som hørte til å kunne hjelpe de kristne som lider av krig og forfølgelse. Så vær gjerne med å be for den situasjonen!

Til slutt var det og en ting jeg vil huske med et smil. Den glade stemningen i gruppen da vi kjørte mellom stedene i den leide minibussen vår, og sang lovsanger eller snakket om alt mulig sammen. Takk Gud og takk alle som var med. Dere gjorde turen til et eventyr, alle på sin personlige måte!