Én linje - tid til hele Bibelen

På Fjellheim har vi satt av god tid til Guds ord. Det at vi ikke er linjeskole, gjør at vi kan jobbe grundig med både den store fortellingen i Bibelen og samtidig fordype oss i mange enkeltbøker og emner. Vi ønsker å gi hjelp til å se hvordan hele Bibelen peker på Jesus og samtidig vise hvordan denne boka fortsetter å tale inn i våre liv i dag. Vi vil gi plass til alle de vanskelige spørsmålene du måtte ha og vil hjelpe deg til å trenge dypere og bli tryggere i din tro. Ett år på Fjellheim vil hjelpe deg til å bygge et fundament og utruste deg for resten av livet!

Hvilke fag har vi?

I BIBELFAG jobber vi oss gjennom viktige bøker i Bibelen. Hva er bakgrunnen og sammenhengen? Hva handler den om og hva vil den formidle? Hvordan peker den på Jesus? Hva betyr dette for meg i dag?

I SYSTEMATISKE FAG tar vi for oss viktige tema om hva vi tror på, hvordan vi skal leve og hvorfor vi tenker som vi gjør. Hvordan skal vi tenke om dåp og nattverd? Nysgjerrig på treenigheten? Hvordan er forholdet mellom det Jesus har gjort og hva jeg skal gjøre? Er det gode grunner for å stole på Bibelen? Kan vi tro på en god og allmektig Gud med så mye ondskap i verden?

Troslære | Etikk | Apologetikk | Bønn

I HISTORISKE FAG lærer vi om hva andre før har tenkt opp igjennom historien og hva andre tenker i dag. Vi besøker også andre kirkesamfunn og utfordrer og blir utfordret på hvordan vi tenker og praktiserer. I nyreligiøsitet tar vi pulsen på ulike religiøse trender og sekter som rører seg i samfunn og populærkultur.

Kirkehistorie | Konfesjonskunnskap | Kulturhistorie | Nyreligiøsitet

I PRAKTISKE FAG ønsker vi at du skal bli bedre kjent med deg selv og dine gaver. Hvordan har personer og hendelser preget deg og ditt Gudsforhold? Hva er mine nådegaver og hvordan kan jeg ta del i misjonsoppdraget? Hvordan kan jeg vise kjærlighet i praksis og møter mennesker i ulik nød (8 halve dager med praksis)?

Sjelesorg | Nådegaver | Formidling | Misjon | Diakoni/Godhet

På Fjellheim har vi
tillit til Guds Ord

Vi ønsker å

• ha det samme forholdet til Guds Ord som det Jesus hadde

• ha Jesus og evangeliet i sentrum

• gi hjelp til å leve og vokse som disippel

• ha en luthersk læremessig forankring

• ha et sterkt fokus på personlig oppfølging og sjelesorg

• ha et tydelig misjonsfokus

Undervisning og refleksjon

Vi har ambisjoner om å skape en variert undervisning preget av både forelesning, powerpoint, gruppesamtaler, spørsmål/svar og skriftlige oppgaver. Daglig har vi også satt av en time til refleksjon hvor hver elev kan bruke tid på egenhånd for å reflektere over undervisningen og ta seg tid til Bibel og bønn.

Fjellheim legger til rette for mye input i løpet av uka, men har også hele 18 mulige helårspraksiser, 6 ulike utreiser og tre lengre utenlandsturer hvor du kan få prøve deg i mange forskjellige tjenester. Les mer under “SKOLE // disippelliv”.