Formåls- og verdigrunnlag

Hentet fra skolens godkjente læreplan pr. 31.01.20

1. Opplæringens formål

Skolens formål er ifølge skolens vedtekter § 3B, å “formidle evangeliet om Jesus Kristus, gi opplæring i den kristne tro og bekjennelse, formidle kjærlighet og tillit til Guds Ord, og gi hjelp og veiledning til levende kristenliv og misjonsengasjement.” Gjennom dette skal elevene bli satt i stand til å ta i bruk sine evner og anlegg til beste for sine medmennesker (§ 3A i skolens vedtekter).  

Med utgangspunkt i dette formål kan skolens mål for den enkelte elev konkretiseres i seks hovedmål. Disse hovedmålene er:

a)       Eleven skal opparbeide seg grundig bibelkunnskap. Dette omfatter både Bibelens metanarrativ, men også de delene av Bibelen som kan være vanskeligere tilgjengelig. Gjennom denne bibelkunnskapen ønsker skolen å legge til rette for at den enkelte elev kan få en større grunnforståelse for Bibelens innhold, slik at de etter endt bibelskoleår kan være bedre rustet til å lese, forstå og forklare innholdet i de bibelske bøkene selv om disse er skrevet inn i en annen kulturell og historisk kontekst enn vår egen.

b)      Eleven skal gjennom et bibelskoleår reflektere over og integrere Bibelens innhold i egen tro. Dette får også konsekvenser for hvordan man forholder seg til sine medmennesker i holdninger, liv og ord. 

c)       Eleven skal øke sin kunnskap om og reflektere rundt eget liv, egne følelser og egen personlighet, med sterke og utfordrende sider. De skal også bli kjent med egne evner og nådegaver. Eleven skal lære å samarbeide, leve tett sammen i team, se, respektere og glede seg over andres personligheter og gaver.

d)      Eleven skal opparbeide seg kunnskap om Bibelens budskap om misjon og bistand og integrere dette i egen tro. Det er ønskelig at elevene skal få et sterkere internasjonalt engasjement gjennom kjennskap til fremmede språk og kulturer. Samtidig er det et mål at eleven skal integrere lærdommer fra den verdensvide kirke i egen tro og liv. Eleven skal derfor lære å møte mennesker med annen kulturell bakgrunn med dyp respekt for deres religiøse og kulturelle røtter.

e)      Eleven skal gjennom skoleåret opparbeide seg kunnskap om kulturmangfoldet på Nordkalotten. Dette skjer i første rekke gjennom skolens reisevirksomhet i regionen, primært i Nord-Norge. Skolen ønsker at elevene skal bli glade i folket, i landsdelen og se muligheter og oppgaver her. Eleven skal også bli bevisstgjort det kristne forvalteransvaret for skaperverket gjennom at naturen blir tatt i bruk gjennom året.

f)        Eleven skal gjennom et bibelskoleår bli satt i stand til å møte behovene i samfunns- og arbeidslivet, jfr. VOL §1. Ved hjelp av det han/hun lærer i løpet av bibelskoleåret, skal eleven reflektere og undersøke hvilke utdanninger og arbeidsmuligheter som er mest aktuelle for den enkelte. Undervisning og praksis gjennom bibelskoleåret vil videre ha som sitt formål å øke den religiøse, etiske og tverrkulturelle kompetansen til enkelteleven. I et pluralistisk og globalt arbeidsmarked er vi av den oppfatning at denne kompetansen vil være en styrke for å kunne møte mennesker i ulike livssituasjoner med ulik kulturell og religiøs bakgrunn. Et reflektert forhold til eget liv og religiøsitet vil gjennom dette både være en styrke for arbeid i kristne organisasjoner/kirkesamfunn og i et sekulært arbeidsliv. Videre er det også ønskelig at elevene skal få et engasjement for frivillig arbeid, som utgjør en essensiell bærebjelke i det norske samfunnslivet.

2. Basis for opplæringen

I Voksenopplæringsloven § 18 første ledd står det at skoler som blir godkjent under voksenopplæringsloven “definerer selv sitt faglige og/eller verdimessige grunnlag.” Dette gjør Fjellheim Bibelskole i skolens vedtekter § 3A, hvor det oppgis at opplæringen skal skje på grunnlag av Den Hellige Skrift (Bibelen) og Den norske kirkes bekjennelsesskrifter. Dette utgjør skolens verdigrunnlag.

All undervisning og praksis gis på norsk til begge kjønn og til elever med ulik nasjonalitet.

3. Målgruppe

Hovedgruppen for opplæringen er ungdom fra 18 år og oppover. Vi regner med at søkerne har gjennomført to eller tre år fra videregående opplæring eller har tilsvarende realkompetanse. Det kreves ikke studiekompetanse for å bli tatt opp som elev ved Fjellheim Bibelskole.

Skoletilbudet er også åpent for voksne som holder på med/har fullført høyere utdannelse eller andre voksne som ønsker en fordypning i den kristne tro.

Ved flere søkere enn kapasitet på skolen, henviser vi til inntaksreglementet for hvordan vi vil prioritere søknadene ved opptak.