Teamtur: Midt-Finnmark

Midt-Finnmark

«Det finst et sted langt der nord, hvor mitt hjerte beit seg fast – i folk og i skaperverk. Det finst en magisk plass, hvor vår Herre har palass – i hjerter, i berg og i hav.»

Vi var en gjeng på 7 som var så heldige at vi fikk reise til Midt-Finnmark på høstturné. Vi hadde hovedbase i Lakselv, men vi var også innom Lebesby, Bekkarfjord, Indre Billefjord og Børselv. Som alltid når vi er på tur med Fjellheim, var det en sann fryd å få reise rundt å besøke kristne søsken, være med på barne- og ungdomslag, arrangere møter og oppleve den vakre naturen og de ekstravagante friluftsmulighetene som Nord-Norge har å by på.

«Denne plassen langt der nord, der har jeg søster og bror. Jeg har sett, jeg har gitt, jeg har fått.»

Etter en kjøretur på omtrent 10 timer ankom vi Lakselv fredag ettermiddag. Her tok det ikke lang tid før det var rett ut på ungdomslag i bygda. Dagen etter kjørte vi 2–3 timer nordøst for å besøke en kristen familie i Bekkarfjord. Her fikk vi omtrent hele «Bekkarfjord Experience». som innebar kongekrabbefisking, selskyting (i hvert fall forsøk på det), kveitefiske og mye, mye mer. Høydepunktet var nok når vi fikk en kveite på hele 96kg! I Bekkarfjord arrangerte vi også husmøte på søndagen, før vi reiste tilbake til Lakselv for å ha et kveldsmøte på Misjonshuset. I løpet av uken var vi med på barnelag i både Indre Billefjord, Lakselv og Børselv, strikkekafé og bønnemøte. Hele gjengen bidro på ulikt vis og opplevde det som en stor velsignelse å få være med på de ulike arrangementene i området. For min egen del var det enormt stort å få gjenoppleve «tirsdagsklubben» (barneklubben i Lakselv), hvor det denne gangen kom 50(!) barn. På mirakuløst vis fikk alle og enhver plass og det ble en riktig salig stund.

I løpet av uken var vi på middagsbesøk hjemme hos flere av de lokale kristne. Vi ble møtt med en unik gjestfrihet og godhet av våre søsken der nord. På mandagen fikk vi komme hjem til Ida Johnston (en «barnemisjonær» fra Irland). Hun har jobbet med å forkynne evangeliet til barn og unge i hele Finnmark de siste 40 årene, og det var en unik opplevelse å høre hennes historie.

Vi har virkelig opplevd Guds rike velsignelse gjennom alt vi har sett, gitt, hørt og fått. Uken i Midt-Finnmark var virkelig fantastisk! Jeg pleier ofte å si at Lakselv er hjertet av Finnmark, noe som mange vil diskutere imot, men jeg kan garantere at hver og en av oss som fikk oppleve å være her på turné sitter igjen med stor takknemlighet og et «hjerteforhold» til stedet.

«Jeg har opplevd mang en gang, at denne plassen ble min sang. En sang om min hjerteplass.»

Per Tore Pedersen, Vitne-elev

Fjellheim Bibelskole