Hvordan vi hadde det på turné del 2 av 2

Island

Turnéen til Island var #fantastisk og vi sitter igjen med mange gode minner.

Selv om vi i hovedsak var på turné, fikk vi være turister store deler av dagene og hadde møte på kveldene. Vi var gjennom The Golden Circle, og fikk gleden av å være med en kjekk ungdomsgjeng fra Kristkirken på et nyåpnet museum om islandsk historie. På møtene fikk vi bidra med sang, åpning og andakt. Det var veldig spennende å få se det kristne miljøet på Island. I helgen var vi med på en leir litt utenfor Reykjavik og bidrog for det meste på møtene med andakt og vitnesbyrd, men vi var også med på mye av det sosiale og litt kjøkkenarbeid. Alt i alt har vi hatt en knallkjekk turné. Vi har blitt mye bedre kjent som gruppe og med den islandske kulturen. Vi har satt pris på å høre vitnesbyrdene til både medelever og folk vi har møtt. Vi synes det var spennende å få oppleve Island, ikke bare for den vakre naturen og kulturen, men også det kristne arbeidet de driver.

Hilsen Hanna

Sverige

Det skulle ikke stå på programmet i turneuka, en uke med ca. 300 mil kjøring (men mye nordlys og reinsdyr!).
Første del av turneen tilbrakte vi i Alta. Vi hadde møte i Alta frikirke og besøkte Unge-Voksnesamling på Alta kristne grunnskole. Vi besøkte også Læstadiansk forsamling på Elvebakken bedehus. Lørdagen dro vi på en flott båttur til Jøkelfjordbreen før vi dro videre til Kautokeino som var neste stopp. Der deltok vi på samisk gudstjeneste og besøke Juels Sølvsmie. Vi lærte mye om samisk kultur.
Så satte vi kursen videre gjennom Sveriges uendelige skoger til Kiruna, hvor vi var med på en sangkveld i Jukkasjärvi kirke. Neste dag bar turen videre til Kiruna sentrum der vi fikk være med aktivt i en skoletime på Kiruna Gymnas med Timo Vilgats. Dagen ble avsluttet med en bibelkveld i Kiruna kirke, hvor Fjellheim bidro med andakt og sang. Vi var også innom bedehuset i Sattajärvi.

Tirsdag dro vi videre til Pajala og omegn. Vi besøkte Keros reinskinnsfabrikk og ble invitert til middag på restaurant, og deretter dro vi til Vuxenskolan hvor Fjellheim hadde ansvar for møte. Onsdag var fullpakket med program. På Gårdbyskolan var vi med på aktiviteter med elevene og hadde presentasjon av Fjellheim. Etterpå sang vi på Ängsbackan eldresenter. Deretter deltes turnegruppa i to, der den ene gruppa ble igjen og holdt ungdomskveld på Keros mens den andre gruppa dro sørover til Umeå og holdt møte.

Torsdag var hele gruppa samlet igjen og tilbrakte formiddagen i Umeå sentrum på Escape room. Seinere var vi hos familien Andertun som hadde invitert oss på middag (PIZZA!!!). Turneen ble avsluttet med møte på Fridheim ledet av Fjellheim.

Det ble en velsignet uke. Vi er takknemlig for de fine opplevelsene og alle menneskene som tok oss godt imot!

Val

0520 fredagsmorgen stod vi klar for å bli hentet med taxi. Flyet tok oss deretter til Trondheim og der vi byttet til tog og buss og endte opp i Namsos. Her var vi med på ungdomsmøte i Namsos Misjonsforsamling. Det kom mange ungdommer der de fleste vurderer bibelskole etter videregående. Veldig kjekt å bli kjent med disse ungdommene. Vi hadde først møte før vi var sosiale etterpå med kake og bordtennis. Neste dag tok vi båten til Val videregående skole der vi skulle være resten av uken. Her arrangerte vi møter hver dag i tillegg til andre sosiale arrangementer. Veldig spennende å få komme til Val som er en stor skole med få kristne. Vi opplevde å bli kjent med elever som ikke var vant med å gå på kristne møter og dette satte spor i oss. Vær gjerne med å be for personalet og de som er kristne på denne skolen.